TESS вече откри повече от 2200 екзопланети

Ивайло Красимиров

Програмата на НАСА TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), с лекота надхвърли целите си. Космическата агенция разкри, че нейният космически кораб е забелязал над 2200 потенциални планети от началото на своята мисия през 2018 г. Стотици от тях са по-малки планети, някои от които могат да включват скалисти светове, които са подобни на Земята (макар и не непременно обитаеми).

Първоначално се очакваше TESS да открие 1600 планети през първите две години. Някои от откритията са категорично необичайни. Скалистата планета TOI-700 d е само на 100 светлинни години. LHS 3844 b е „гореща супер-Земя“ с изключително близка 11-часова орбита. TOI 1690 b е рядко оцеляла планета от червена гигантска звезда, поглъщаща планети в своята орбита, докато TOI 849 b изглежда е газов гигант, който или е загубил атмосферата си, или никога не е имал такава.

Не е гарантирано, че всяка констатация ще остане не променена. До момента са потвърдени само 120 планети и НАСА залага на бъдещи космически кораби, като космическия телескоп Джеймс Уеб, за да проучи по-подробно кандидат-планетите. Въпреки това огромният обем на откритите планети вече казва много за тяхното разнообразие и какво може да означава за космоса като цяло.