Тестват нов лек скафандър за полет на астероиди

© NASA

В американския Космически център „Линдън Джонсън” изпитват прототип на лек скафандър за бъдещи изследователски мисии.

Отдавна стана ясно, че НАСА се готви да реализира сюжета от фантастичния филм „Армагедон”, като изпрати експедиция на астероиди. Според плановете безпилотна сонда ще улови космическо тяло и ще го завлече на орбита около Луната, след което там ще бъдат изпратени астронавти. Те ще проведат необходимите изследвания и ще вземат проби.

За полета ще бъде задействан новият пилотиран космически кораб „Орион”, като първите му изпитателни полети ще започнат през 2014 година.

В процеса на подготовка се оказало, че съвременните скафандри EMU, които се използват от астронавтите за излизане в Открития космос, са прекалено обемни, за да се съхраняват и използват в малкото пространство на жилищния отсек. Затова в НАСА решили да разработят облекчен универсален костюм, който да може да се носи както в капсулата, така и извън нейните предели.

© NASA

Тук е уместно да си спомним поговорката „Всичко ново е добре забравено старо”. Подобна концепция е била използвана по време на историческата мисия „Аполо-Союз”.

В основата на новия модел залегнал известният яркооранжев скафандър ACES, носен от 1994 г. от екипажите на американските совалки. Той на свой ред бил построен на базата на най-първия американски скафандър за работа в Открития космос, използван за първи път от Едуард Уайт през 1965 г.

Но ако ACES е бил проектиран за кратковременна защита на астронавтите в случаи на разхерметизиране на кораба или друга ситуация, пред новия скафандър стоят доста по-сложни задачи. Той трябва да е достатъчно удобен за продължителна работа през цялата експедиция, да не затруднява движенията на ръцете и краката, както и да осигурява автономна работа в продължение на няколко часа. В него не трябва да има много твърди елементи, които могат да травмират работещия в Космоса човек и да затрудняват неговата евакуация.

© NASA

Тестването на първия прототип вече се провежда в хидролаборатория. Изпитателите изпълняват различни задачи в басейн с монтиран модел на „Орион”. Отработват се излизане от кораба, придвижване към астероид и събиране на необходимите проби.

Такива тестове ще покажат на инженерите какви функции трябва да се добавят за осигуряване на комфортна работа на екипажа от момента на старта до кацането. Така е възникнала необходимостта от увеличаване на ръкавиците и по-подвижни лакътни сгъвки на новия костюм.

„Външно новият костюм изглежда като старите модели и обикновеният наблюдател може да не забележи разликата. Но ние сме направили много вътрешни изменения, за да го приспособим за работа на „Орион”, казва Дъстин Гомърт, мениджър по животоподдържащите системи.