Учени се готвят за първи поглед към свят, който постоянно гори

Ивайло Красимиров

Първият поглед на човечеството към условията на планета от типа „супер-Земя“ на 50 светлинни години се очаква през следващите седмици чрез космическия телескоп Джеймс Уеб, а НАСА се подготвя да види неща като от кошмарите.

Планетата, наречена 55 Cancri е, обикаля толкова близо до „своята слънчева звезда“, че повърхностните условия биха могли да бъдат буквално като ада описан от библията: постоянно състояние на изгаряне.

Данните показват, че 55 Cancri e е на по-малко от 2,4 милиона километра от звездата си – 1/25 от разстоянието, на което супер горещият Меркурий се намира от нашето Слънце, казват от НАСА.

„При повърхностни температури далеч над точката на топене на типичните скалообразуващи минерали, се смята, че дневната страна на планетата е покрита с океани от лава“, съобщи НАСА на 26 май.

„Представете си, ако Земята беше много, много по-близо до Слънцето. Толкова близо, че цяла година трае само няколко часа. Толкова близо, че гравитацията е заключила едно полукълбо в постоянна изгаряща дневна светлина, а другото в безкраен мрак. Толкова близо, че океаните кипят, скалите започват да се топят, а от облаците вали лава.

Нищо подобно не съществува в нашата слънчева система, казват от НАСА. Сред нещата, които учените се надяват да открият, е дали планетата е „приливно заключена, като едната страна е обърната към звездата през цялото време“ или се върти по начин, който би създал ден и нощ.

Първоначалните изгледи от по-малко мощния космически телескоп Spitzer на НАСА показват, че нещо мистериозно се случва на 55 Cancri e, защото най-горещата точка не е частта, която е директно обърната към звездата.

Една от теориите е, че планетата има „динамична атмосфера, която пренася топлина наоколо“, казват от НАСА. Друга идея е, че 55 Cancri e се върти, за да създава ден и нощ, но с кошмарни резултати.

„При този сценарий повърхността ще се нагрее, стопи и дори ще се изпари през деня, образувайки много тънка атмосфера, която телескопът Webb може да открие“, се казва в съобщението на НАСА.

„Вечер парата ще се охлади и ще се кондензира, за да образува капчици лава, които ще валят обратно на повърхността, като отново ще станат твърди с падането на нощта.“

Очаква се космическият телескоп Джеймс Уеб да бъде напълно работоспособен след „само няколко седмици“ и първите му наблюдения се очакват през лятото, съобщават от НАСА.

Телескопът е в състояние да открие наличието на атмосфера, твърдят учени. Първата му година ще бъде посветена на изучаването на 55 Cancri e и безвъздушната планета LHS 3844 b, за да се опита да разбере „еволюцията на скалисти планети като Земята“, обясняват от НАСА.