Във вторник мини астероид ще подмине Земята опасно близо

Ивайло Красимиров

Посещение от космоса: според космическите мащаби астероидът 2011 ES4 ще мине твърде близо до нас. Няма причина за тревоги обаче. На нощното небе може да се види каква ярост може да има ударът на един астероид. В средата на седмицата има пълнолуние и един поглед към земния спътник показва море от по-големи и по-малки кратери. Те всички произхождат от удари на космически тела по повърхността. На Земята подобни следи не се задържат за дълго поради ерозия на почвата от вода и вятър, както и поради растежа на растенията – иначе повърхността щеше да изглежда по същия начин.

„Космическото пространство за щастие е сравнително празно и времевата скала на един човешки живот не бива задължително да се свързва със силен удар на астероид, като например този ударил Земята преди 65 милиона години и довел до изтребването на динозаврите и други видове,“ казва Манфред Гайда от Германския център за въздушни и космически пътувания (DLR). „Въпреки това следващ удар може да се случи по всяко време“.

В ранната вечер на днешния вторник (1 септ. 2020) в 19,12 часа българско време малък астероид с наименование 2011 ES4 ще премине сравнително близко до Земята. Риск от удар обаче няма. Въпреки това разстоянието е само една трета от дистанцията до Луната или по-конкретно около 120 хиляди км. Наскоро заедно с 2020 QG малко парче с размера на автомобил премина само на 3000 км разстояние от Земята.

2011 ES4 е малко по – зъл. Според наблюденията на астрономите, астероидът има диаметър от порядъка на 22 до 49 метра. Удар или раздробяване в земната атмосфера, според DLR, би довел до подобни поражения, каквито предизвика на 15 февруари 2013 астероидът ударил местността край руския град Челябинск. Тогава 19 метров метеор се разпадна в атмосферата над града. Неговата ударна вълна предизвика сериозни поражения върху фасадите и прозорците на множество сгради. Много хора бяха ранени от счупените стъкла. Това беше, ако щете, един предупредителен изстрел, едно напомняне, каква опасност могат да представляват астероидите.

Астероидът 2011 ES4 ще пресече земната орбита. Той може да се види само с по-големи телескопи.

През изминалото десетилетие бяха изградени многобройни системи за наблюдение, с които могат да бъдат открити и сравнително малки астероиди. Правят се и множество изследвания за възможността за удар от астероид, за момент, когато някое парче космическа скала ще ни приближи не толкова безобидно колкото 2011 ES4.