Voyager 1 улавя слабото бръмчене на плазмени вълни в междузвездната среда

Ивайло Красимиров

По-голямата част от най-интересните проекти на НАСА са свежи и нови, като марсоходът Perseverance и хеликоптерът Ingenuity. С напредването на технологиите НАСА може да прави все по-интересни и революционни неща, но понякога старите десетилетия технологии все още могат да предоставят на учените нови прозрения, особено когато тази технология е изстреляна в космоса с единствената цел да се отдалечи толкова далеч от Земята, колкото и може.

Понастоящем космическият кораб Voyager 1 на НАСА се намира на повече от 22 милиарда км от Земята. Движи се със скорост приблизително 60 000 км в час и неотдавна премина през границата на нашата Слънчева система с междузвездното пространство.

Въпреки това невероятно разстояние космическият кораб все още може да предава данни обратно на Земята и все още се правят нови открития. В нова статия, публикувана в Nature Astronomy, изследователи, изучаващи данните на космическия кораб, разкриват, че Voyager 1 вече може да чува нещо в междузвездното пространство и те мислят, че знаят какво е това.

Звукът не преминава през вакуума на пространството. Звукът се движи във въздуха като вълни и ако няма въздух, който да действа като среда за преминаване на тези вълни, звукът не се движи. Междузвездното пространство е до голяма степен вакуум, но там все още може да съществува газ, дори в области, които изглеждат напълно празни. В случая с Voyager 1 той улавя слабото бръмчене на плазмени вълни в междузвездната среда.

Плазмата, с която се сблъсква Voyager 1, е произведена от нашето Слънце, казват изследователите. Слънчевият вятър, който пренася газове в продължение на милиарди км, е достатъчно мощен, за да доведе до изхвърлянето на плазмата от нашата слънчева система. Когато Слънцето издуха върха си и се появи слънчева буря, плазмата може да скочи, но дори когато нашата звезда не изхвърля големи потоци плазма, все още има равномерно количество плазма, която тече в космоса. Това е интересна находка, която изследователите не са очаквали.

„Никога не сме имали възможност да го оценим. Сега знаем, че не се нуждаем от случайно събитие, свързано със слънцето, за да измерваме междузвездната плазма “, каза в изявление Шами Чатърджи, съавтор на новия документ. „Независимо какво прави слънцето,„ Вояджър “изпраща обратно подробности. Апаратът съобщава: „Ето плътността, през която плувам в момента. И ето го сега. И ето го сега. И ето го сега. ’Voyager е доста отдалечен и ще прави това непрекъснато.“

Ако се интересувате да следите космическия кораб Voyager 1 и неговия близнак Voyager 2, лабораторията за реактивно задвижване на НАСА поддържа много полезен уебсайт, който предлага данни в реално време за скоростта, разстоянието от Земята и други интересни статистически данни. Можете дори да видите какви научни инструменти все още работят върху всяка от сондите.