WASP-18b e най-враждебната за живот екзопланета

NASA Goddard Space Flight Center
Ивайло Красимиров

Свикнали сме, когато говорим за екзопланети с атмосфера, да очакваме нещо подобно или поне близко до Земята, нещо което може да предложи възможност за формиране на някаква форма на извънземен живот.

Планетата  WASP-18b обаче не е от този тип. Нещо повече, тя е толкова негостоприемна, че астрономите трудно описват условията на тази планета. Тя е огромна, поне десет пъти по-голяма от Юпитер и изключително гореща, защото орбитата й преминава много близко до нейното слънце. И ако последното не е толкова необикновено за екзопланета, то нейната гъста като бульон атмосфера прави този далечен свят необикновен. Анализите на атмосферата на WASP-18b разкриват, че тя преобладаващо е съставена от отровните за живота, такъв какъвто го знаем, въглеродни монооксиди. Такава атмосфера не е откривана досега при нито една от познатите екзопланети.

„Не познаваме нито една екзопланета, на която въглеродният монооксид да е така доминиращ в горните слоеве на атмосферата“, казва Кайли  Шепард от центъра на НАСА за космически полети Годард.

Анализът на атмосферата на планетата  WASP-18b  беше публикуван в списание Astrophysical Journal Letters. Той разкрива също така, че странната й атмосфера е лишена от каквато и да е форма на вода, следователно и от кислород. Комбинацията от липсваща вода, липсващ кислород, невероятна горещина и изобилие от въглеродни монооксиди, прави планетата едно от най-малко вероятните места, на които може да се търси каквато и да е форма на живот, такъв, какъвто го познаваме.

Тази негостоприемна планета няма голям шанс да бъде посетена от космическа сонда от Земята, защото се намира на невероятните 325 светлинни години от нас.  Все пак откриването на химическия състав на атмосферата на тази планета е положителен факт, защото променя изцяло вижданията на учените за това, каква може да бъде атмосферата на една планета. Планират се още анализи на тази далечна екзопланета, но за целта астрономите ще почакат, за да могат да използват новият космически телескоп Джеймс Уеб.