Ядрото на Сатурн постепенно се разтваря

Сатурн
© NASA

Наскоро открити пулсации в пръстените на газовия гигант може да носят отпечатък от вътрешния строеж на планетата, става ясно от бюлетин, публикуван в American Physical Society (Американско физическо общество).

Още през 2013 година учените открили, че изменения в повърхността на планетата предизвикват гравитационни колебания, които се появяват във вид на пулсации в пръстените.

Също както сеизмичните вълни носят в себе си информация за недрата на Земята, колебанията на пръстените на Сатурн разкриват информация за структурата на съдържанието на газовия гигант.

Вълновата структура сочи, че Сатурн е по-сложен, отколкото си го представяхме досега – твърдо ядро, заобиколено от слоеве газ. По-скоро Сатурн има устойчив слой течност, възможно е това да е течен хелий под високо налягане.

Освен това учените се опитват да разберат може ли ядрото на планетата постепенно да се разтваря в заобикалящата го течност. Сравнявайки сеизмични данни, учените разработват по-подробен структурен профил.

По-пълни данни за изследването учените ще имат, след като приключи мисията по изучаване на Сатурн от сондата „Касини“ през 2017 година.