Земята се усмихна през пръстените на Сатурн

© NASA/JPL-Caltech/SSI

Космическият апарат „Касини” изпрати през юли материали за поредната епохална снимка, изобразяваща системата на газовия гигант на фона на звездната бездна.

Сега панорамната снимка е публикувана в цялата си прелест и в детайли. Тя изобразява Сатурн и пръстените му в естествени цветове, на която за първи път компания му правят едновременно Земята с Луната, Венера и Марс (двете последни планети за щастие се оказали от другата страна на Слънцето).

Такава картина би видял човек, ако се озове на мястото на „Касини”.

Специалистите са обработили 141 снимки, получени от широкоъгълната камера на апарата за четири часа от разстояние 1,2 млн. километра от Сатурн. Корабът се е намирал на около 17° под плоскостта на пръстените. Мозайката обхваща 651 591 км. Виждат се всички пръстени, освен пръстена Феба.

Да се заснеме Земята от орбитата на Сатурн, не е лесно, тъй като тя е близка до Слънцето и трябва да се изчака моментът, когато газовият гигант закрие светилото, а Земята се озове във фотогенична позиция. Но дори и в този случай яркостта на Земята, Венера и Марс, както и някои спътници на гиганта са увеличени 8,5 пъти спрямо Сатурн (някои звезди, които общо на изображението са 809, са увеличени 16 пъти).

Снимките са направени на 19 юли и за първи път подготовката на това събитие беше обявено предварително. НАСА предложи на всички желаещи да намерят в небето Сатурн и да помахат на „Касини”.

Е, виждате ли се на тази бледосиня точка? (Вижте тук панорамната снимка в пълен мащаб).

В полезрението на космическия апарат са попаднали седем от спътниците на Сатурн, включително Енцелад, който се намира в левия край на изображението.

Ако се вгледате, може да забележите как от южния му полюс гейзерите изхвърлят огромно количество дребни частици лед с размери на зрънца, които поддържат съществуването на пръстен Е.

Тъй като той е много разреден, най-добре се вижда, когато Сатурн закрива Слънцето, като тук. Сменяйки контраста и цветовия баланс на подобни изображения, учените успели да открият и малките спътници Анфа и Метония.

„Касини” ни е предоставил възможност още веднъж да се полюбуваме на любопитните образувания в пръстените на Сатурн – „спиците” (spokes) и слепените маси (clumps), чиято природа остава неясна.

Източник: Jet Propulsion Laboratory