Единадесет галактики бродят немили-недраги

© ESA/Hubble/Andrey Zolotov

Не само планети и звезди може да се скитат безпризорни из Космоса, но и цели галактики, които обикновено принадлежат към галактични купове.

Учени начело с Игор Чилингарян от Харвард-Смитсънския център по Астрофизика и Московския държавен университет съобщават, че са открили единадесет галактики, изхвърлени от родните си купове и бродещи из Космоса.

„Много самотно бъдеще очаква тези галактики, тъй като те са избягали от куповете, които са им осигурявали съществуване“, казва Чилингарян в статия, приета за публикуване сп. Science.

Учените изчисляват обектите скитници по тяхната скорост. Ако тя превишава втора космическа, то тялото напуска своя „дом“ и никога вече не се връща. За звездите скитници скоростта на движение през пространството е 500 км/с, а за галактиките – 3000 км/с.

Чилингарян и колегата му Иван Золотухин от Московския държавен университет и Института по планетологични и астрофизични изследвания във Франция първоначално планирали да класифицират членовете на компактни елиптични галактики. Към този клас се отнасят галактиките, които са по-големи от звезден куп, но са по-малки от типична галактика и диаметърът им не превишава няколкостотин светлинни години.

За сравнение Млечният път се простира на 100 000 светлинни години, а по маса превишава компактните елиптични галактики хиляди пъти. Преди изследването на руските астрофизици на науката бяха известни само 30 галактики от този клас, влизащи в състава на големи купове. За да открият нови примери, Чилингарян и Золотухин изучили архивите на проектите Sloan Digital Sky Survey и GALEX.

В рамките на това изследване учените установили 200 неизвестни преди компактни елиптични галактики и 11 от тях се оказали напълно изолирани от каквито и да било гравитационно свързани галактични системи.

„Всички компактни елиптични галактики, открити преди нашето изследване, са намерени в галактични купове само защото точно там са ги търсили. Ние разширихме зоната на търсене и открихме нещо невероятно“, разказва Золотухин.

Теоретиците смятали, че галактиките отшелници са се появили от големи галактики, които са били лишени от повечето свои звезди в резултат на сблъсъци с още по-големи галактики. Затова, ако компактни галактики изгнаници съществуват, прогнозирали астрофизиците, то те трябва да се търсят непосредствено близо до родителските големи галактики.

Чилингарян и Золотухин си задали въпроса: какво комическо явление може да е накарало компактна галактика да напусне своето „гнездо“, и решили, че вината може да е на т.нар. тройни взаимодействия.

Компютърно моделиране показало, че компактните елиптични галактики може да се събират в двойки с големи галактики, лишени от повечето си звезди. След това, когато към тях се присъедини трета галактика, по-малката елиптична галактика се изстрелва в Открития космос на огромна скорост. А последната от присъединилите се галактики постепенно се всмуква в „гладната“ първа звездна система.