Генетиците сериозно се заемат с продължителността на живота

От ляво на дясно: Питър Диамандис, Крейг Вентър и Робърт Харири.
© Brett Shipe

Таткото на секвенирането на човешкия геном Джон Крейг Вентър с двата крака скочи в биомедицината.

През лятото ще заработи с пълна сила новата му фирма Human Longevity Inc.: диагностика и лечение с методите на геномиката и клетъчната терапия. Крайната цел е здравословно остаряване.

На специална пресконференция основателят и генерален директор на Института Дж. Крейг Вентър, базиран в Сан Диего (Калифорния), обяви, че началният капитал на компанията е $70 млн., което ще стигне да се построй най-големият в света център по секвениране на човешки геном, който ще надмине дори китайската компания BGI.

Фирмата планира да придобие 20 нови секвениращи машини от компанията Illumina по милион долара всяка. След като заработи на пълна мощност, компанията ще намали стойността на получаване на човешки геном до $1000. През 2007 година това е струвало $100 млн. и е отнемало девет месеца, напомня Вентър.

Засега секвенирането на генома не дава нищо на лекари и пациенти – с изключение на това, че позволява да се установи генетичният профил на тумори и да се определи самата прогноза и лечението. Вентър възнамерява да събере на едно място „всичко, което можем да измерим“, и да го съпостави с клиничните данни. Той се надява по такъв начин да открие закономерностите, които ще позволят да се разбере какво лечение или превантивни мерки ще бъдат най-ефективни.

„Геномиката е само част от картината“, подчертава ученият. Но именно с нея ще започне всичко – първата година ще бъдат секвенирани 40 000 генома, а след пет години центърът ще стигне половин милион на година.

Първата цел на компанията ще стане ракът. Ще бъдат секвенирани туморите на всички пациенти на онкологичния център на Калифорнийския университет в Сан Диего, както и ДНК на здрави образци (разбира се, със съгласието на човека).

Освен това ще бъде съставен каталог на микроорганизмите, живеещи в тялото на всеки пациент, и ще бъде анализирана кръвта му с около 2400 химични вещества. Информацията за седем хиляди болни от рак ще бъде допълнена от сведенията за деца, дълголетници и други здрави хора – отчасти за това да бъдат открити варианти на гените, които защитават от болести.

Получените данни ще бъдат обединени с това, което се съдържа в медицинските карти. По споразумение с университета компанията може да работи с неговите архиви. Освен това тя планира да лицензира достъпа на други фармацевтични и биотехнологични фирми и научни организации.

Ако бракът с микробиомите и метаболомиката не донесе очакваните резултати, Вентър ще призове на помощ стволовите клетки. Human Longevity ще оценява генетичните изменения в стволовите клетки по това как те диференцират и стареят – отново имайки предвид откритите начини, които ще отсрочат стареенето и началото на болестите.

Някои се притесняват, че Вентър се заема с толкова много неща. Бизнес предприятието трябва да бъде строго фокусирано, смята Джордж Чърч от Харвард, който не само е геномик, но и основател на няколко компании. Има поне една компания, която се занимава само с микробиоми. Стволовите клетки също се изучават активно. Анализът на геномите на рака се осъществява и от онкологични центрове, и от частници. За утвърждаване на този пазар са необходими огромни ресурси и голяма доза късмет, подчертава Чърч, а ще бъде още по-трудно да се издържи конкуренцията едновременно на няколко фронта.

„Да се събере такова количество данни, е предизвикателство, а тяхната ефективна интеграция е нещо откъм страната на доброто и злото – съгласен е с колегата си биохимикът Джеръми Никълсън от Лондонския имперски колеж. – Това е голямо научно начинание, но то напомня опит да се превземе Еверест насляпо.“

Не може да не забележим, че Вентър се слави с умението да мисли мащабно и да намира ресурси за изпълнение на плановете си. В същото време неговите набези към частния сектор не могат да се нарекат успешни. Като президент и главен директор по наука на компанията Celera Genomics в Роквил (Мериленд) той ръководи първия в света проект по секвениране на човешкия геном, но е принуден да изостави компанията, която тя рязко променя своите приоритети.

Тогава той основава в Сан Диего фирмата Synthetic Genomics Inc., която през 2009 година попада на първите страници на вестниците, защото корпорацията ExxonMobil сключва с нея договор на стойност $600 млн. за изработката на търговска версия на биогориво от водорасли. Четири години по-късно обаче условията за сътрудничество са преразгледани и фирмата се обръща към по-фундаментални изследвания.

В случая с Human Longevity Вентър среща помощ – съоснователи на компанията са предприемачът Робърт Харири, биотехнолог и подвизаващ се в сферата на стволовите клетки, и основателят на наградата XPRIZE Питър Диамандис. Времето ще покаже каква продължителност на живота ще има тази смела авантюра.

ScienceNOW