Изследователи откриха, че пчелите могат да разбират базисна аритметика
“Откритието разширява нашето разбиране за връзката между размера на мозъка и неговата сила“, казват учените.
Въз основа на заключенията си, че пчелите могат да разберат концепцията за нула, австралийски и френски изследователи се опитват да проверят дали пчелите могат да извършват аритметични операции, като събиране и изваждане.
Решаването на математически задачи изисква сложно ниво на познание, включващо сложно умствено управление на числата, познаване на дългосрочни правила и наличието на краткосрочна работна памет.
Откритието, че дори и миниатюрният мозък на пчелите може да схване основните математически операции, има значение за бъдещото развитие на изкуствения интелект, особено за подобряване на бързото машинно учене.
Воден от изследователи от университета RMIT в Мелбърн, Австралия, екипът осъществил новото проучване показа, че пчелите могат да бъдат научени да разпознават цветовете като символи за събиране и изваждане, и че те могат да използват тази информация за решаване на аритметични задачи.
Доцентът Адриан Дайър от RMIT заявява, че числените операции, като събиране и изваждане са сложни, защото изискват две нива на обработка в мозъка.
„Трябва да сте в състояние да държите правилата за събиране и изваждане в дългосрочната си памет, докато мислено манипулирате набор от дадени числа в краткосрочната си памет“, каза Дайър.
Изводите на учените показват, че напредналото числово познание може да бъде намерено много по-широко сред редица животни в природата, отколкото се предполагаше доскоро.
„Ако математиката не изисква голям по размери мозък, може да има и нови начини да включим взаимодействието на дългосрочните правила и работната памет в проекти за подобряване на бързото изучаване на нови проблеми от изкуствения интелект.“
Налице е значителен дебат за това дали животните знаят или могат да придобият умения за сложни числа.
Много видове могат да разберат разликата между количествата и да използват това за вземане на решения и решаване на задачи. Но численото познание, като точния брой и аритметичните операции, изисква по-сложно ниво на обработка.
Предишни проучвания показват, че някои примати, птици и дори паяци могат да събират и / или изваждат. Новото изследване, публикувано в Science Advances, добавя пчелите към този списък.
Експериментът, проведен от д-р Скарлет Хауард в Bio Inspired Digital Sensing Lab (BIDS-Lab) в RMIT, включва обучение на индивидуални медоносни пчели за посещение на Y-образен лабиринт.
Пчелите получават награда от захарна вода, когато направят правилен избор в лабиринта и хининов разтвор с горчив вкус, ако изборът им е неправилен.
Пчелите ще се върнат на място, ако мястото е добър източник на храна, така че те многократно се връщали в полето на експеримента, за да събират храна и да продължат ученето.
Когато пчела влезе във входа на лабиринта, тя вижда набор от елементи, между 1 и 5 фигури.
Формите са или сини, което означава, че пчелата трябва да събира, или жълти, което означава, че пчелата трябва да изважда.
След като види първоначалния брой, пчелата трябва да прелети през дупка в камерата за вземане на решения, където може да избере да лети към лявата или дясната страна на лабиринта.
Едната страна означава неправилно решение на задачата, а другата страна – правилното решение – плюс или минус 1. Правилният отговор е бил променян на случаен принцип по време на експеримента, за да се избегне обучението на пчелите да посещават само едната страна на лабиринта.
В началото на експеримента пчелите правели случаен избор, докато не успeли да решат проблема.
В крайна сметка, след над 100 опита, които отнемат от 4 до 7 часа, пчелите научават, че синьото означава +1, а жълтото – -1. След това пчелите могат да приложат правилата към нови числа.
Скарлет Хауърд каза, че способността да се решават базисни математически задачи е от жизненоважно значение за процъфтяването на човешките общества исторически. Има доказателства, че египтяните и вавилонците са използвали аритметика още около 2000 г. пр. Хр.
„Нашите констатации показват, че сложното разбиране на математическите символи, като език е нещо, което много мозъци вероятно могат да постигнат, и това помага да се обясни фактът, че много човешки култури са развили самостоятелно уменията си по математика.“, казва Хауърд.
Така и така си тук …
… искаме да те помолим за услуга. Ние сме малка независима редакция, което значи, че сами си решаваме какво да правим и за какво да пишем. Нямаме абсолютно никакви зависимости към рекламодатели, собствениците ни не са милионери, нямаме никакви взаимоотношения с политици или пък бизнесмени. Никой не редактира редактора. Никой не „насочва“ мнението ни. Затова ти можеш да ни подкрепиш. Ако ни четеш редовно и смяташ, че статиите, които качваме са полезни, интересни или забавни, може да натиснеш бутона по – долу и да дариш сума по свое усмотрение.