Извънземните сигнали идват от далечна галактика

© Jingchuan Yu

Астрономи от Харвардския университет са установили, че повтарящите се бързи радиоимпулси, открити през февруари 2016 година, всъщност се явяват излъчване от далечна галактика.

Резултатите от изследването на учените са публикувани в изданието Astrophysical Journal Letters, съобщава сайтът на Харвард-Смитсъниънския център по астрофизика.

Бързите радиоимпулси представляват кратки, но мощни изблици на радиоенергия, продължаващи само няколко милисекунди. За първи път те са открити през 2007 година, но техният източник продължава да остава загадка.

Астрономите смятат, че причината за импулсите може да са свръхнови, представляващи колосален взрив на звезди, който съпровожда тяхната гибел.

Но радиоимпулсът, обозначен от учените като FRB 150418, поднесъл изненада на учените. Наблюденията установили, че след основното събитие е имало допълнителни остатъчни импулси, които продължили шест дни. Причината на това явление, както смятат астрофизиците, може да е било сливането на неутронни звезди, а не свръхнови.

По данни на астрономите източникът на импулсите се намира на шест милиарда светлинни години от Земята в далечна елиптична галактика. През февруари-март тази година учените са провели допълнителни изследвания на галактиките с помощта на Свръхголямата антенна решетка (Very Large Array).

Ако радиосигналите наистина се явяваха бързи радиоимпулси, то те е трябвало да утихнат. Но астрофизиците са открили постоянен радиоизточник, чиято интензивност на лъчение се изменяла, достигайки наблюдаваните по-рано стойности. Негов източник се явява активното ядро на галактика, което получава енергия от свръхмасивната черна дупка. Поради плътните междузвездни газове радиосигналите започват да „мигат“, което много прилича на остатъчни изблици.

Свръхголямата антенна решетка представлява масив от 27 радиотелескопа в Ню Мексико, САЩ. 25-метровите антени работят като една сложна антена, което позволява да се повиши чувствителността на инструмента.

Радиотелескопите са използвани в търсенето на вода на Меркурий, микроквазари и радиокорони около звезди. През 1996–1997 г. антенната решетка е била място на снимките на филма „Контакт“.