Пришълците от микровълновата фурна

Художествено изображение на звездата Таби и кометите около нея. © NASA/ JPL-Caltech

Дискусията около извънземните мегаструктури в около далечната звезда KIC 8462852 избликна с нова сила, след като учени опровергаха хипотезата, че намаляването на светимостта на небесното тяло не може да е свързано с облак от комети и астероиди.

За първи път за звездата KIC 8462852 в съзвездие лебед се заговори през октомври 2015 година – учените фиксирали, че нейната светимост е спаднала с 20% и оставала на такова ниско ниво за различни периоди от време (от 5 до 80 дни).

Като обяснение на това явление някои учени предложиха вероятна сфера на Дайсън около звездата, създадена от живееща наоколо извънземна цивилизация. Друга гледна точка предполага, че KIC 8462852 е заобиколена от множество комети и астероиди. Но такива образувания са възможни само близо до млади звезди, към които KIC 8462852 не се отнася. Впоследствие изследователите допуснаха, че това може да е рояк комети, преминаващи покрай звездата по силно разтеглена (ексцентрична) орбита през 2011 и 2013 година.

За проверка на „извънземната“ хипотеза учените са използвали 0,5-метровия телескоп-рефлектор „Нютон“ в Оптичната обсерватория SETI в Бокет (Панама) – с негова помощ са следили лазерни сигнали от звездата. Но не могли да ги открият и се наложило да се простят с извънземната версия. Данните, получени от телескопа „Спицър“, позволили да се отхвърли и идеята за сблъсък с астероиди или планети, чиито отломки „блокират“ светлината от звездата.KIC 8462852. NASA„Втори живот“ на версията за извънземни на звездата, без сам да иска това, вдъхнал астрономът Брадли Шефер (Bradley Schaefer) от университета на Луизиана – той е публикувал статия, в която се говори, че в периода от 1890 до 1989 година светимостта на KIC 8462852 е намаляла с 20%. Ученият също опитал да изчисли възможното количество комети край звездата.

За наблюдаваното изменение в яркостта на KIC 8462852 биха били необходими 648 000 комети, като ядрото на всяка от тях в диаметър да не е под 200 километра. Тъй като последното е невъзможно, ученият смята, че кометното обяснение на изменението на светимостта на KIC 8462852 е невярно. Астрономът се отнася скептично към това, че извънземна цивилизация е могла да закрие една пета от диска (и по такъв начин да променя нейната светимост), но е съгласен с това, че други обяснение за поведението на KIC 8462852 засега няма.

Вселенското Wow!

Една от първите сериозни „извънземни“ сензации е свързана със сигнала Wow! Той е фиксиран на 15 август 1977 г. от радиотелескопа „Голямо ухо“ на университета на Охайо и е продължил 72 секунди. Сигналът Wow! приблизително съответства на водородната линия (с честота 1420 мегагерца и дължина на вълната около 21 сантиметра). Ученият Джери Ехман (Jerry Ehman), който измислил названието Wow!, в рамките на проекта SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) по търсене на извънземни цивилизации приел теснолентовия сигнал северезопадно от кълбовидния куп M55 в съзвездие Стрелец.

Подобен мощен сигнал никога не е наблюдаван. Тъй като водородът се явява най-разпространеният химичен елемент във Вселената, а неговото излъчване без проблем преминава през плътната атмосфера на Земята, някои експерти са преценили, че Wow! може да е послание на извънземни.

Първоначално учените изключили, че източник на сигнала може да бъдат други планети, околоземни спътници, астероиди и прочие тела от Слънчевата система. Въз основа на това журналистите в продължение на много години продължавали да настояват за извънземната природа на сигнала. Тази версия се е ползвала с голяма популярност сред привържениците на конспиративните теории.

След годините науката успяла да постави всичко на място. В ново изследване, публикувано в Journal of the Washington Academy of Sciences, Астрономите са опитали да развенчаят тази гледна точка. Според тях източник на Wow! може да са били кометите 266P/Christensen и P/2008 Y2 (Gibbs), чийто транзит е наблюдаван в периода от 27 юни до 15 август 1977 година около групата звезди Chi в съзвездие Стрелец.

The Ohio State University Radio Observatory and the North American Astrophysical Observatory

Ядрото на всяка комета е заобиколено от огромни водородни облаци с радиус няколко милиона километра. Тези небесни тела са били открити след 2005 година и не са отчитани при определянето на източника на извънземния сигнал. Небесният източник на Wow! се е намирал в района на кометите. Астрономите смятат, че излъчването на техните облаци може да е било причина за регистрирането на сигнала.

Не всички експерти са съгласни с тези изводи. По-конкретно Джеймс Брауер (James Bauer) от Лабораторията за реактивно движение в Пасадена смята, че излъчването на кометния облак принципно не се наблюдава на дължина на вълната 21 сантиметра. Астрономите се надяват да проверят своята хипотеза на 25 януари 2017 година (при транзита на кометата 266P/Christensen) и на 7 януари 2018 (при транзита на P/2008 Y2).

Микровълновите перитони

Още една загадка, която по никакъв начин не се оказала свързана с извънземните, се явяват бързите радиоимпулси. Първият бърз радиоимпулс бил регистриран през 2001 година от радиотелескопа Паркс в Астралия, чиито данни били обработени чак през 2007 г. Оттогава е потвърдено съществуването на 16 такива радиоимпулса.

Този импулс, продължаващ милисекунди, е довел до изхвърляне на енергия в космическото пространство, еквивалентна на изпусканата от Слънцето в продължение на няколко десетки хиляди години излъчване. Източникът на сигнала е неизвестен. Сигналът, както и други бързи радиоимпулси, повече не бил наблюдаван.

Изследователи начело с Майкъл Хипке (Michael Hippke) от немския Институт за анализ на данни в Нойкирхен се опитали да отговорят на въпроса за природата на подобни радиоимпулси. Те се занимавали изключително с наука, но проявили небрежност в коментарите за медиите – изследователите разказали, че заедно с бързите радиоимпулси се наблюдават перитони – кратки радиоимпулси. Новината за „извънземната природа“ на импулсите тутакси обиколила интернет.

John Sarkissian

След няколко дни други учени изяснили, че източник на перитоните се оказали обикновени микровълни. Ако микровълновата фурна се намира близо до радиотелескопа, а човекът я отвори, тя издава „радиовик“, точно съответстващ на загадъчния перитон, а телескопът чува този вик. Само че сигнали, подобни на бързи рдиоимпулси, микровълновата фурна не може да издава. Поради тази и други особености на тайнствените сигнали учените уверено са направили извод за техния извънземен и дори извънгалактичен произход.

Сензацията не се състояла, а в края на 2015 година астрофизиците са предложили обяснение на природата на бързите радиоимпулси, което по никакъв начин не е свързано с извънземни.

Lenta.ru