Как извънземните се крият от нас?

© Danielle Futselaar/SETI International

Планетолози са установили, че развитите цивилизации на извънземни могат да остават „невидими“ за наблюдателите на Земята, ако осветяват своята планета с лазерна инсталация със сравнително скромната мощност от 30 мегавата. Това става ясно от статия, публикувана в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

За последните години орбиталният телескоп „Кеплер“, уредът HARPS и редица други устройства са открили хиляди екзопланети. Няколко десетки от тях се намират в така наречената обитаема зона и имат приблизително земни размери. Признаци за съществуване на разумен или неразумен живот не са открити на нито една от тях.

И все пак учените говорят за възможни намеци за съществуването на извънземни – в средата на октомври миналата година астрономите откриха необичайни колебания в яркостта на звездата KIC 8462852 в съзвездие Лебед, които е невъзможно да се обяснят с природни процеси и могат да свидетелстват за присъствието на високоразвита цивилизация.

„Бащата“ на планетологията Дейвид Кипинг (David Kipping) и Алекс Тийчи (Alex Teachey), негов колега от Колумбийския университет в Ню Йорк (САЩ), са решили да проверят може ли всички неуспехи в търсенето на извънземен разум да са свързани с това, че извънземните просто не искат да влизат във връзка и крият своето присъствие от нас, като правят своите планети невидими за „Кеплер“.

„Кеплер“ и подобните на него телескопи търсят екзопланети по така наречения транзитен метод – те следят периодичните спадания в яркостта на звездите, които може да са предизвикани от преминаването на планета по диска на светилото. Подобна методика позволява бързо, макар и недостатъчно точно, да се откриват планети и да се изучават техните свойства.

Както смятат Кипинг и Тийчи, извънземните могат лесно да скрият своята планета от „Кеплер“, използвайки специална лазерна инсталация, която да свети към Земята в момента, когато яхната планета преминава по диска на светилото за наблюдателите в Слънчевата система. Подобна система ще бъде разположена в третата или четвъртата точка на Лагранж, където нейната работа ще изисква минимум енергия.

Концентрираният лъч лазерна светлина според планетолозите ще компенсира спадането в яркостта на звездата и фактически ще заслепи „Кеплер“ и други транзитни телескопи. Според изчисленията на учените неговата работа ще изисква сравнително скромни по космически мащаби ресурси – около 30 мегавата енергия за скриването на планетата в оптичния диапазон и около 760 мегавата за скриването ѝ във всички диапазони. Принципно такива системи може да се построят още сега и на Земята.

Освен това лазери с по-малка мощност – около 600–1000 квт – може да се използват, за да „отстраняват“ данните за присъствието на микроби, органични вещества и други признаци на живот от спектъра на планетата. Това няма да защити космическото тяло от откриване, но значително ще понижи интереса на земляните (или потенциални извънземни агресори) към нея.

Освен създаването на „плащ невидимка“ за всички планети, подобни лазерни системи може да се използват и за обратните цели – за „осветяване“ на положението на своя свят и сигнализация за присъствието на разумен живот в системата. Възможно е SETI да вземе тази стратегия на въоръжение за търсене на разумен живот по метода „ако планината не отиде при Мохамед…“.