Китай официално пуска гигантския радио телескоп FAST

Ивайло Красимиров

FAST, който ще изучава радиовълните, излъчвани от космоса, вече откри за първи път два пулсара през 2017 г. и оттогава още над 100 възможни пулсара.

Съвсем наскоро FAST хвана серия от мистериозни повтарящи се радиосигнали, известни като FRB. Учените не знаят откъде идват, но подозират, че източникът им е черна дупка.

Петстотинметровият сферичен радио-телескоп (FAST), проект, който китайското правителство за пръв път започна да осъществява през 2008 г., вече е напълно действащ. До края на септември 2019 г. проектът FAST на стойност 171 милиона щатски долара ще премине през последен процес на преглед, след който китайското правителство ще даде сигнал за официално започване на неговата работа.

„Очакваме успешен преглед на национално ниво и тогава ще преминем от строителния проект към работещо съоръжение“, казва Ли Ди, главен учен на FAST и ръководител на отдела за радиоастрономия на Националните астрономически обсерватории на Китай към Академията на науките.

„След като преминем този преглед, FAST става действащ телескоп за изследване на Вселената“, казва Джан Пен, главен инженер на FAST и заместник-директор на Центъра за управление и развитие на FAST. „FAST е отворен за китайските астрономи от април 2019 г. След приемането на националното строителство той ще бъде отворен и за астрономите от целия свят.“

Този последен преглед ще гарантира, че FAST отговаря на спецификациите, представени за първи път през 2008 г. Повърхността на радио телескопа е съставена от 445 триъгълни панели, 36 фута от всяка страна, които изцяло правят формата на геодезически купол.

Още докато беше в строеж, FAST направи някои открития. През 2017 г. учените, използващи FAST, успяха да открият два пулсара – останки от масивни звезди. Оттогава астронимите, работещи с FAST, са открили 130 нови кандидат-пулсари, като 93 от тях са потвърдени и с други радиотелескопи.

Това не е всичко, което FAST намира. Изследователите наблюдават мистериозните бързи радиоизбухвания (FRB). Това са енергийни радиосигнали, които са много по-силни от пулсарите, въпреки че идват от много по-далеч. За първи път открити през 2007 г., FRB стават все по-редовни научни открития. Учените не знаят откъде идват те или историята на произхода им, въпреки че подозират черни дупки или неутронни звезди, известни като магнетари.

След като записва пулсари на 29 август, телескопът FAST, който използва радиочестотната част на електромагнитния спектър за изследване на астрономически обекти, намери няколко десетки радиосигнали, които по-късно ще бъдат определени като FRB 121102, първият повтарящ се източник на FRB, откриван някога. Този конкретен FRB се наблюдава от 2012 г., но FAST е първият телескоп, който открива толкова много радио изблици за толкова кратко време.

„Ще открием любопитни емисии“, казва Джианг. „Тези наблюдения биха могли да подобрят нашето разбиране за физиката на висока енергия, еволюцията на звездите и еволюцията на галактиката.“

За тази цел екипът планира две големи петгодишни проучвания на небето. За получаване и анализ на данните от тези проекти ще бъдат необходими приблизително 10 години.

„Ние сме бенефициент на огромния напредък в инфраструктурата както в областта на науката, така и в технологиите. Ние също сме и участници в изграждането им. Надяваме се да продължим да допринасяме, като правим FAST не само успешен строителен проект, но и нещо, което може да бъде глобална забележителност в радиоастрономията“, казва Ли.