Къде ни тресат емоциите

Учените са открили, че физическите емоции се усещат еднакво от различните хора, се казва в статия, публикувана в сп. PNAS.

„Ние често усещаме емоциите директно в тялото си. Разхождайки се в парка със своята любима, стъпваме леко и нашето сърце тупти от вълнение, докато тревогата може да накара мускулите ни да се напрягат, а ръцете – да се потят и треперят пред важно делово съвещание.

Многобройни изследвания са показали, че емоциите ни подготвят за измененията в околната обстановка, настройвайки активацията на сърдечносъдовата, скелетно-мускулната, невроендокринната и автономната нервна система“, пише Лаури Нуменмаа от университета Аалто в Хелзинки (Финландия) и колегите му.

Доброволци в експеримента на Нуменмаа слушали емоционални думи и истории, гледали видеофрагменти или разглеждали снимки с различни изражения на лицето. Всеки път след това те трябвало да оцветяват контурите на човешки фигури, отбелязвайки какво и в кои части на тялото са усещали. По такъв начин учените изследвали общо 13 емоции.

В експеримента участвали както европейци, така и азиатци (общо 701 души). Учените открили, че при всички усещането от емоциите се разпределя по тялото еднакво. Изследователите смятат, че връзката на голяма част от „базовите“ емоции (ярост, страх, отвращение, щастие, тъга, удивление) с усещанията в горната част на гърдите отразява измененията в дишането и темпа на сърцебиене.

За яростта и щастието е характерно усещане на повишен тонус на ръцете и краката, защото тези емоции подтикват човека към активни действия. Унинието – напротив, е свързано с усещане за вялост.

Изследователите смятат, че резултатите им могат да се използват в психиатрията, тъй като нарушаването на откритите от тях шаблони може да бъде признак за емоционално разстройство.