НАСА обясни тайнствените петна на Церера

NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA
Димитър Димитров

Месеци наред учени от НАСА умуват над природата на тайнствените ярки петна, забелязани от космическия апарат Dawn в огромен кратер на Церера. Първоначалното предположение беше, че това е лед, но начинът, по който светлината се отразява от тези петна, отхвърля тази възможност.

Въпреки че оттогава в медийното пространство излязоха безброй хипотези, НАСА мълчеше… досега.

На Европейския конгрес по планетарни науки, който се проведе във Франция в края на миналия месец, главният изследовател на мисията Dawn Крис Ръсел (Chris Russell) каза, че ярките петна, които се намират в кратера Окатор, са огромни находища на сол.

„Знаем, че това не е лед и вече сме сигурни, че е сол, но в момента още не знаем каква точно сол“, казва Ръсел в речта си.

Първоначално учените мислеха, че най-вероятно петната са от лед, защото се смята, че под повърхността на Церера има огромен океан. Нещо повече, подозира се, че на планетата джудже има повече прясна вода, отколкото на Земята.

Но също така знаем, че ледът отразява почти 100% от светлината, а мистериозните петна на Церера отразяват само около 40%. Разпространиха се и предположения, че петната са някакъв вид скала или резултат от вулканична активност.

Това, че на Церера има сол, означава, че повърхността ѝ все още е активна. Ръсел обяснява, че „солта идва от вътрешността по някакъв начин“ и не е попаднала там след сблъсък с астероид. Въпреки че още не знаем много за петната от сол, е възможно ситуацията да е подобна на тази на Марс.

И точно както при Марс, има добра причина да не бързаме да проверяваме лично петната на Церера – напълно е възможно подземен океан на планетата джудже да приютява живот, който не искаме да заразим със земни бактерии.

Засега трябва да се задоволим с наблюденията на апарата Dawn, който към края на годината ще се приближи още повече до Церера и тогава ще имаме достъп до по-ясни снимки и повече информация за интересните петна.

Science Alert