OSIRIS-REx откри водородни и кислородни молекули на Бену (Bennu)

Ивайло Красимиров

Агенция Ройтерс съобщава, че космическата сонда OSIRIS-REx на НАСА, е открила съставки на вода на Бену, сравнително близкия астероид имащ размерите на небостъргач. Според учените от НАСА, астероидът може да крие улики за произхода на живота на Земята.

OSIRIS-REx, който миналата седмица прелетя на разстояние от едва 19 километра от астероида Бену, намиращ се на 2,25 милиона километра от Земята, е открил следи от водородни и кислородни молекули, част от състава на водата, вградени в скалистата повърхност на астероида.

Сондата изпълнява мисия за връщане на проби от астероида на Земята и бе пусната през 2016 г. Астероидът Бену, широк около 500 метра, обикаля Слънцето на почти същото разстояние, както Земята. Съществуват опасения сред някои учени за възможността Бену да блъсне в Земята в края на следващия 22 век.

„Открихме богатите на вода минерали от ранната Слънчева система, което е точно това, което търсехме. Искаме да върнем на Земята проби от него“, казва Данте Лорета, учен от университета в Аризона и главен изследовател в мисията OSIRIS-REx.

Астероидите са останки от образуването на слънчевата система преди около 4.5 милиарда години. Учените смятат, че астероидите и кометите, които се разбиват на ранната Земя, може да са доставили органични съединения и вода, които са зародили живота на нашата планета. Анализът на пробите от Бену може да предостави ключови доказателства в подкрепа на тази хипотеза.

„Когато пробите от този материал бъдат върнати на Земята през 2023 г., учените ще получат съкровище на нова информация за историята и еволюцията на нашата Слънчева система“, казва Ейми Саймън, учен в космическия център „Годард“ на НАСА в Мериленд.

„Наистина се опитваме да разберем ролята, която тези астероиди, богати на въглерод, играят, за да доставят вода на ранната Земя и да я направят обитаема“, добавя Лаурета.

OSIRIS-REx ще премине по-късно този месец само на 1,9 километра от Бену, като влезе в гравитационното притегляне на астероида и анализира повърхността му. Оттам, космическият апарат ще започне постепенно да снижава орбитата си около астероида, като се движи в рамките само на 2 метра от повърхността му, така че роботизираната му ръка да може да измъкне проба от повърхността, което трябва да се случи до юли 2020 г.

По-късно, космическата сонда ще лети до Земята и ще изхвърли капсулата, носеща проби от астероида, като я спусне с парашут в пустинята на щата Юта през септември 2023 г.

Този мозаечен образ на астероида Бену (горе) е съставен от 12 изображения заснети с PolyCam на 2 декември 2018 г. от космическия кораб OSIRIS-REx, от височина 24 километра. Образът е предоставен от космическият център „Годард“ на НАСА.