Откриха сирене на 3200 години в гроба на древноегипетски жрец

University of Catania and Cairo University
Ивайло Красимиров

Върховният жрец Птахмес очевидно е бил голям любител на сиренето. За това свидетелства сензационното откритие, направено в неговия гроб в египетския „град на мъртвите“ Саккара край Кайро.

Още преди четири години археолозите откриха там големи калъпи, запълнени с мистериозна бяла субстанция. Сега направен протеинов анализ доказва, че става дума за сирене на 3200 години, съобщава специализираното издание Analytical Chemistry.

Находката представлява „най-старите археологически останки от сирене, намирани някога.“
Да, в Китай също откриха нещо подобно на 4000 години, но субстанцията там била доста по-тънка и напомняла по-скоро на кефир.

Птахмес е извършвал богослужения през 13 век преди Христа по времето на фараоните Сети I и известния Рамзес II. За известно време е бил дори върховен жрец на Мемфис. Гробът му е бил плячкосан още през 1885 г. от иманяри. Археолозите обаче го преоткриват през 2010 г, затрупан под тонове пясък. Иманярите не са оставили нещо кой знае колко ценно, с изключение на калъпите сирене.

Хилядолетното сирене от Египет, казват учените, се състои от смес от краве мляко и млякото на овце или кози – не можело да се определи точно от протеиновия анализ. Сиренето от времето на фараоните можело да се оприличи най-близо до съвременното меко козе сирене, но със сигурност е било „много, много по-кисело на вкус“, казва химикът Пол Киндстед пред The New York Times.

Днес изследователите са могли да идентифицират бялата смес категорично с помощта на модерните техники за химичен анализ. Сиренето съдържало много вода и било финозърнесто.

Химиците обаче, не препоръчват консумация, тъй като по думите им сиренето е леко развалено. Все пак срокът му на годност е изтекъл преди 3200 години. В сместта учените са открили също опасни бактерии, които могат да пренасят бруцелоза, инфекциозна болест, която причинява треска, главоболие и болки в мускулите.

Източник SPIEGEL ONLINE.