Потънал кораб преди 2000 години откриха край бреговете на Кефалония

Ивайло Красимиров

Археолози откриха „масивни“ останки от римски кораб потънал край бреговете на гръцкия остров Кефалония. Според съобщението на археолозите, това са най-големите останки от корабокрушение, открити в източното Средиземноморие и едни от най-големите открити в тази част на света.

Корабът е превозвал хиляди амфори, които вероятно са съдържали вино, зехтин, ядки, пшеница, ечемик, когато корабът е потънал. Плавателният съд лежи на дъното на морето вече около 2000 години, като е бил открит с помощта на сонар в проучване, продължило от 2013 до 2014 година.

Според публикация в броя за януари 2020 г. на сп. „Археологическа наука“, „Фискардо“, както археолозите са нарекли кораба, е от времето между I век пр.н.е. и І в. от н. е., когато мощта на Римската империя вече е била безспорна.

Корабът е необичайно дълъг, с размери над 35 метра дължина. Повечето други кораби от това време са били дълги около 15-17 метра или половината от дължината на намерения кораб.

Останките на потъналия кораб са намерени на около 2,5 км от пристанището на Фискардо, село на гръцкия остров Кефалония. Сега изследователите смятат, че пристанището може да е било важен център на търговия през римско време.

Археолозите все още спорят какво да направят с находките, намерени в останките на потъналия кораб. Прекалено скъпо би било да ги извадят на сушата.

Вместо това първата стъпка е да изкарат на повърхността само един от съдовете и да го подложат на ДНК анализ. Оттам археолозите ще се опитат да намерят инвеститори, които да финансират допълнителни гмуркания до останките и другите съдове.

„Корабът наполовина е погребан в утайката, така че имаме големи очаквания, че ако в бъдеще отидем на разкопки под водата, ще намерим част или дори целият дървен корпус“, казва пред New Scientist Джордж Ферентинос, който ръководи изследването. „Това би могло да покаже на археолозите кога и къде е направен корабът, откъде идва материалът и как е ремонтиран и пр.“

Изследователите се надяват, че всякакви нови находки от кораба могат да им помогнат да открият повече за маршрутите на корабоплаване и технологиите на корабостроене от това време.