Масов гроб от времето на маите: жертвите от Уксул

Nicolaus Seefeld
Ивайло Красимиров

Раздробените скелети бяха открити в една пещера през 2013 г. Археолозите датираха телата в масовия гроб от преди 1400 години. Сега учените смятат, че са открили и причината за поголовната сеч.

Трябва да са имали врагове. Иначе защо ще им режат главите? Когато през 2013 археолозите откриха в града на маите Уксул масов гроб, те нямаха съмнение, че смъртта на 20-те души е била насилствена.

Телата са експертно разсечени: костите на ръцете и краката са струпани на грамада, а отделените черепи и долните челюсти са разположени в полукръг около нея.

Сега учените вярват, че знаят кой е намерил тук смъртта си преди 1400 години по толкова жесток начин.

Според изотопен анализ на стронций, жертвите произхождат от южната равнина на днешна Гватемала, най-малко на 150 км от Уксул, който се намира дълбоко в джунглата на днешно Мексико.

Стронцият се поема при хранене и се отлага в костите и зъбите. Изотопните съотношения варират от регион на регион. „Тъй като развитието на зъбния емайл завършва в ранна детска възраст, може по съотношението стронций – изотоп да се заключи къде е израснал човек,“ обясняват учените.

Тъй като избитите не произхождат от Уксул, учените предполагат, че те не са избрани случайно, а че става дума за военнопленници. Възможно е също да става дума и за мигранти, но обезглавяването и разсичането на телата при маите се свързва с военни конфликти.

Сред мъртвите има поне 14 мъже, една жена и 18 месечно бебе.

Зъбни нефритени украшения, както и гравюри по резците карат учените да смятат, че избитите са имали висок социален статус. Изследователите вярват също, че хората са били убити и обезглавени извън пещерата.

Следи от огън по костите предполагат също, че телата са били горени – вероятно, за да може по-лесно да се премахнат кожата и мускулите.

Отделните части на телата са били разположени отдалечени една от друга. „От което ясно личи желанието да бъде разрушена физическата цялост на индивидите,“ обясняват учените.

Различни надписи и графични изображения показват, че маите не са се церемонили с пленниците. Върху вази, чаши и стенописи може да се види, как затворници биват измъчвани или убивани по брутален начин. На прочутият цветен стенопис от Бонампак са изобразени кървящи пленници, които са скупчени на стълбите на един палат. При друго изображение се вижда човек овързан като сноп, търкалящ се по стръмна пирамида.

Изображенията често показват как победилият владетел е взел в плен елита на победения град, за да може публично да унижи и убие пленниците. „По тази причина находката в Уксул трябва да се разбира не само като жестокост или бруталност, а като демонстрация на власт,“ казват археолозите.

На базата на всичко, което учените знаят, изглежда най-вероятно мъртвите от Уксул да са влиятелни военнопленници от южните райони на царството на маите, които са победени в битка и докарани в Уксул, за да бъдат убити. Един от възрастните обаче, както и 18 месечното бебе са с произход Уксул. Вероятно семейството на предател?

Източник: SPIEGEL ONLINE.