Признаха хобитите от остров Флорес за уникален вид

© Reconstruction by John Gurche. Photo by Chip Clark

Учените се отказаха да смятат миниатюрните хоминини, живели на индонезийския остров Флорес, за роднини на Homo sapiens.

Изследване на френски учени дава нови доказателства за уникалността на флореските хобити. Работата е подготвена за публикация в сп. Journal of Human Evolution, съобщава The Telegraph.

Веднага след откриването на останките в пещерата Лианг Буа през 2003 година сред антрополозите се разгоря спор дали съществото с маса 25 килограма е обичаен човек (страдащ от синдром на Даун или от синдром на Ларон), или е представител на неизвестен вид Homo.

Антоан Балзо (Antoine Balzeau) от Френския музей за естествена история и палеопатологът Филип Шарлие (Philippe Charlier) са използвали нов подход към анализа на черепа на хобита. Те са получили изображения на костните му слоеве със свръхвисока резолюция и са изчислили неговата дебелина.

© Reconstruction by John Gurche. Photo by Chip Clark

Според учените в строежа на черепа на Homo floresiensis липсват основните черти, характерни за Homo sapiens. Освен това в изследваните останки няма нищо, което да сочи наследствени генетични заболявания, свързани с джуджевидност при хората.

Учените подчертават, че дори в случай на признаване на техните изводи произходът на хобитите остава неясен. Това биха могли да са както смалили се за стотици години островен живот Homo erectus’s, така и потомци на неизвестен на науката клон на рода Homo.

През 2014 година в авторитетното издание Proceedings of the National Academy of Sciences е публикувана статия, чиито автори доказват, че размерът на мозъка и ръстът на флореския човек се намират в пределите на нормите за австронезиец със синдром на Даун.

Тази статия предизвика скандал в научната общественост – антрополози и палеонтолози твърдяха, че тя е публикувана в заобикаляне на обичайните процедури за рецензиране и не издържа обективна критика.

Антропология