Ще имаме ли проблеми със замърсяване на Марс?

марсиански дюни
Багнолдските дюни. NASA/JPL-Caltech/MSSS
Ивайло Красимиров

Планините от боклуци, пластмаси на които са нужни хиляди години за да се разпаднат, изхвърлен нефт в девствени околности след сондиране на почвата или в океана: Това са често срещани гледки тук, на Земята. Дали когато отидем на Марс, няма да повторим същите грешки, които правим на Земята, се питат група учени?

Ресурсите ще бъдат толкова ограничени, че създаването на поток от отпадъци ще бъде почти невъзможно – поне в началото. Това е така, защото хората ще вземат само това, от което абсолютно се нуждаят на Марс, поради ограниченото пространство в ракетите и космическите кораби, както и заради продължителното пътуване до Червената планета – девет до 11 месеца, в едната посока.

„Всичко, което ще се използва и създава на Марс ще бъде толкова ценно, че просто не може да си позволи никой да оставя отпадъци. Всичко ще бъде изцяло рециклирано … поне в началото“, казва Стивън Петранек, автор на книгата „Как ще живеем на Марс“.

Като част от усилията ни да подготвим бъдещата колонизация на Марс ние вече сме оставили нашия отпечатък там. На планета вече многократно бяха пращани роувъри, а сега действа и най-новата мисия на НАСА, с роувъра InSight, който наскоро си направи селфи при започване на работа, състояща се в 3D картографиране на вътрешността на планетата, за да разберем по-добре еволюционния произход на Марс.

Когато се стигне до много по-масова колонизация на планетата ще се реализира много по-голямо въздействие върху нея и най-вероятно ще се стигне до подобна на Земята ситуация, което ще променя и нейната атмосфера.

„Вероятно ще стане проблем, когато Марс започне да изглежда по-скоро като Земята и ресурсите просто не са толкова трудни за добиване“, пише Петранек.

„Но хората се развиват и на Марс могат да избират. След като разберат, че има и развитие без отпадъци и среда без замърсяване, тогава няма причина да не приложат подобно развитие“.

Подобен подход няма да бъде лесен, казва Лилън Мелвин, бивш астронавт на НАСА.

„Това равновесие между не замърсяване и тераформиране, това е наистина труден баланс за поддържане“, обяснява той. „Трябва да се поучим от грешките си тук на планетата Земя“.

Когато се погледне в исторически план, не беше нужно дълго време хората да създадат проблеми с отпадъците тук на Земята.

„Хората са на Земята в продължение на стотици хиляди години, само в последните няколко столетия обаче, създадохме големите проблеми“, казва Антониа Юхаз, автор, анализатор и разследващ журналист с опит в петрола и енергетиката.

„Ние направихме тази планета все по-негостоприемна за все повече хора, които живеят тук“, казва тя.

„Уроците от нещата, които са се объркали с извличането на изкопаеми горива на Земята, трябва да бъдат разбрани, защото дори и да колонизираме Марс, не всички хора ще отидат там“.

„За да постигнем това“, казва тя, „ще трябва да променим нагласите си – не може просто да погледнем Марс като пространство за колонизиране, което няма никаква стойност освен това, което може да ни предостави.

„Ако направим това на Марс, ще сътворим ли още една планета, която вече не е гостоприемна за нас? Ще продължим ли да замърсяваме след това и цялата слънчева система, или ще се поучим от нашите грешки?“ пита Юхас, която говори за потенциала на индустрията да се сблъска с околната среда на Червената планета в сериите „MARS“ на National Geographic.

Петранек обаче е сигурен, че мотивите за замърсяването и натрупания боклук на Земята просто няма да бъдат фактори за Марс – поне за много дълго време.

„Основният проблем на Земята е, че не сме единни, както в отделните страни, така и между народите, поради което сме толкова разточителни и толкова разрушителни „, каза Петранек. „Това няма да се случи на Марс, защото оцеляването там ще бъде много по-критично“.

„Имаме много дълга история, която ни е научила, че можем да използваме само определени ресурси“, казва той. „Надеждата е, че можем да извлечем и запазим урока от тази дълга история, ако отидем на друга планета“.