Топ учен твърди, че трансфузията на млада кръв ще сложи край на болестите на старостта

Ивайло Красимиров

Изглежда, че граф Дракула е имал сериозни основания да пие кръвта на млади девици. Все повече стартиращи компании се занимават с преливане на кръв от млади хора у възрастни индивиди, за да третират заболяванията на старостта.

Един от водещите генетици на Юнивърсити Колидж Лондон обаче настоява, че тези експерименти не са шега и на тях се гледа сериозно от много лекари като на едно от най-обещаващите начинания в модерната медицина.

Генетикът Линда Партридж (Dame Linda Partridge) публикува статия в журнала Nature, в която твърди, че изследванията показват, че младата кръв може да позволи на хората да живеят без болести като рак, деменция и сърдечно – съдови заболявания до своята естествена смърт.

Работата й представлява част от цяла вълна нови изследвания и експерименти, в това число с хора, подкрепени от Питър Тийл чрез базиран в Сан Франциско стартъп наречен Амброзия, който се занимава с инжектиране на възрастни с млада кръв – нещо, което ще струва 8000 долара, когато стигне до свободния пазар.

Изследването на професор Партридж показва, че стари мишки, инжектирани с млада кръв, не развиват възрастови заболявания и запазват остра когнитивна функция, докато при млади мишки, на които е прелята стара кръв, се наблюдава точно обратният ефект.

Това е доказателство, казва тя, че кръвта се нуждае от повече конкретни изследвания при животните, за да се идентифицират молекулите, които консервират физичното здраве.

„Идентификацията е висок приоритет за изследвания“, казва проучването.

Практичната достъпност на човешкия микробиом и кръвоносна система превръща терапевтичната манипулация в атрактивен подход, но още тестове с животни са необходими, за да се проследят дългосрочните последици и възможните странични ефекти.

Партридж и нейните съавтори добавят: „Кръвта е практически най-достъпна и по-тази причина е много изследвана, но опитите с животни са много по-редки.“

“Важно е да се разработят базирани на кръвта биомаркери на риска, признаци на стареене и реакцията у животните на интервенцията“, казват още учените.

Това изследване обаче не е първото, което показва подобни резултати.

Опитите на стартъпа Амброзия включват 70 участници. Всички те са на възраст над 35 години и са платили по 8000 долара от собствения си джоб, за да са част от експеримента.

Била им е прелята плазма – основния компонент на кръвта – от доброволци на възраст между 16 и 25 години.

Учените установили подобрения в биомаркерите на различни заболявания, също познати като индикатори за определени състояния.

Това включвало 10% редукция на холестерола в кръвта, за който се знае, че води до сърдечносъдови заболявания.

Друг ефект забелязан от учените бил 20% редукция на протеини, наречени карциноембрионични антигени. Те се наблюдават в големи количества у хора с различни форми на ракови заболявания.

Младата кръв също довела до намаляване с една пета на нивата на амилоидни протеини, които формират токсични съсиреци в мозъка на пациенти с деменция.

Един 55 годишен пациент в ранен стадий на Алцхаймер започнал да показва подобрение в състоянието си след само една трансфузия.

Малко по-възрастна жена в по-напреднало Алцхаймер състояние също показала подобно подобрение, съобщава компанията на страницата си.

Учените от Амброзия си представят свят, в който възрастните хора получават по две инжекции годишно.

Възможно е все пак част от ефектите да се дължат и на плацебо-ефект, да са просто част от въображението на пациентите, които отчаяно са очаквали добър резултат, след като са платили толкова много.

Всъщност учените отдавна изучават ефектите от преливането на млада кръв у животни, но резултатите не са еднозначни.

По-старо американско изследване предполагаше, че кръв от пъпна връв може да е ключът към лекарство тип „фонтан на младостта“.

Екип от Университета Станфорд пък откри протеин в плазмата, за който се твърди, че може да обърне ефектите на умственото изоставане, свързано със старостта.

Експерти от Болница Отава (The Ottawa Hospital) обаче публикуваха съвсем различно откритие през юли. Те твърдят, че преливането на кръв от млади жени, може да се свърже с по-ниските шансове за оцеляване у приемниците.

Източник: dailymail.co.uk