Три седмици надолу с главата

© Geir Akselsen / deviantART

Изследователите от френския център MEDES в Тулуза провеждат необичаен и доста изтощителен експеримент, който следва да отговори на много въпроси за стареенето и въздействието на безтегловността върху организма на човека.

В хода на експеримента доброволците били разположени на специални легла, наклонени на 6 градуса. Освен това те трябвало не само да лежат надолу с главата – техните рамене се опират в пластини, които периодично те трябва да повдигат нагоре с усилията на краката си със сила 100-200 кг. Надолу с главата доброволците ще прекарат непрекъснато в продължение на 21 дни, а тренировките с повдигането на тежестите да се повтарят веднъж на три дни. Едната група от доброволците ще правят физическите упражнения и ще приемат протеинови добавки както културистите, а другите просто ще си „почиват” надолу с главата.

Плътно ще се провеждат и редовни проверки на здравословното състояние на доброволците – те ще се състоят от кръвни анализи, биопсия на мускулите, контрол на болката, психическото състояние и т.н. След експериментите доброволците ги чака четиримесечна рехабилитация. Главната задача на въпросния експеримент е да отговори на въпроса как човешкият организъм се адаптира към живота в Космоса и как нашите тела се приспособяват към старостта.

И в двата случая човешките мускули и кости изпитват понижено натоварване и губят здравина. При това в безтегловност се наблюдава повишен приток на кръв в горната половина на тялото, както това би се получило, ако на Земята човек лежи надолу с главата при малък наклон – въпросните 6 градуса. При стареене се наблюдават сходни явления, така че изследването ще намери приложение и във всекидневната медицинска практика.

Източник: CNews