В Силициевата долина тестват живак за ракетно гориво

Аполо Фюжън
Ивайло Красимиров

SpaceX е новаторска ракета за многократна употреба, а руска фирма стартира изграждането на ядрен двигател за бъдещи ракети. Но въпреки всички тези промени и нововъведения в космическия сектор, може би сте пропуснали появата на една стартираща компания от Силициевата долина, чиято нова технология вероятно има бъдеще и ще получи повече внимание.

Bloomberg Businessweek съобщава за Аполо Фюжън (Apollo Fusion), нова компания, проектираща задвижваща система за ракетни двигатели, която ще използва живак като гориво. Но пускането на всяка ракета, използваща тази система, би довело до риска от разпространение на токсичното вещество в атмосферата.

Идеята за използване на живак като гориво за космически кораби не е съвсем нова. НАСА експериментира с живак през 60-те години по време на мисиите SERT. Двата космически апарата в тази серия, SERT-I и SERT-II, са проектирани да тестват концепцията за йонно задвижване.

С йонен двигател, мощни магнити в космическия кораб отблъскват малки заредени частици при високи скорости, генерирайки тяга. Днешните йонни двигатели обикновено използват криптон или ксенон. Например, наскоро „пенсионирания“ космически кораб Dawn използва ксенонов двигател, за да се спука от място на място в астероидния пояс. По време на експерименталните мисии SERT обаче сателитните двигатели използват живак.

Меркурият (живакът) е много по-тежък от ксенона или криптона, така че космическите кораби, които го използват, ще могат да генерират много повече тяга. Разбира се, живакът преди всичко е опасен невро-токсичен елемент, така че НАСА престава да го използва след проекта SERT.

Аполо Фюжън планира да върне живака като гориво за ракетите, според вътрешна информация от фирмата, споделена с „Блумбърг“. Ако успеят, те биха могли да осигурят евтини йонни двигатели с висока мощност за сателити и космически кораби. В същото време обаче, те биха рискували и да замърсят атмосферата с токсичен живак.

Ако експериментите са предстоящи, просто трябва да се надяваме, че Apollo Fusion ще действа изключително внимателно по време на старта или в крайна сметка ще избере друго гориво.

Публикувано в изданието Popular Mechanics.

HiTech