Величието на втория по големина леден масив в 3D (ВИДЕО)

Climatecentraldotorg/YouTube

Ледниковият масив на Гренландия е вторият по големина на Земята след Антарктида – ако той се разтопи, нивото на водата в Световния океан ще се покачи с 20 сантиметра.

Масите от замръзнала вода са се натрупвали на острова в продължение на хиляди години – слой след слой, и съхраняват информация за климата на планетата и състава на нейната атмосфера в отдавна отминали геоложки епохи.

За да обединят натрупания в продължение на десетилетия изследване обем от знания, служителите от студията Goddard’s Scientific Visualization Studio на НАСА са създали 3D карта, с чиято помощ може да се надникне в историята на ледения остров.

Климатолозите особено се интересуват от долния слой лед, формиран между двете последни ледникови епохи, когато климатът на Земята е бил много подобен на съвременния.

За създаването на картата са използвани два вида данни: първо, сведения, получени с помощта на химични сонди, спускани в дълбините на ледника, и второ, натрупаните за седем години данни, заснети от радиосондите на самолети в рамките на проекта IceBridge на НАСА, както и от спътникови снимки.

Радиосигналът от сондата на прелитащ самолет преминава по различен начин през различните слоеве лед и сняг. Това е позволило на учените да съставят подробна стратиграфия.