Древните ловци използвали пътни знаци

© Jan Magne Gjerde, Tromsø Museum - The University Museum

Норвежки археолози са открили в областта Гамнес в Северна Норвегия необичайни петроглифи със северни елени и лосове, които датират от 5200-4200 г. пр.н.е.

Повечето животни са изобразени движещи се в една посока. Учените смятат, че петроглифите са служили като „билбордове“ или пътни знаци за древните ловци, съобщава Sciencenordic.com.

Изследователите са открили петроглифите през лятото миналата година случайно, при разкопки на селище от каменния век. Досега изследователите са открили 48 фигури, някои от тях незавършени. Рисунките изобразяват само северни елени и лосове, което е необичайно за рисунките, откривани в Норвегия.

Дигитална версия на древните петроглифи.  © Erik Kjellman, Tromsø Museum - The University Museum

Дигитална версия на древните петроглифи. © Erik Kjellman, Tromsø Museum – The University Museum

Освен това животните са изобразявани обърнати с муцуната на една страна, като своеобразни показатели. На петроглифите, открити на полуостров Алта, освен лосове и елени, са изобразени мечки, риби, лодки и ловни сцени, като животните се движели в различни посоки.

Изследователите са предложили обяснение на необичайните скални рисунки. Мястото, където са открити петроглифите, се намира между устието на реката и края на фиорда, влизащ в Баренцово море.

Разкопките на селище от каменния век в Северна Норвегия са установил, че техните жители са водели уседнал начин на живот, а стадата от елени били следвани едва от малцина ловци.

Кости, намерени в селищата от каменния век в Северна Норвегия, свидетелстват, че жителите на крайбрежните райони са ловували елени, а лосовете са били част от плячката във вътрешността на страната. Откритите от археолозите петроглифи са изсечени в центъра на скала на морското равнище и са се виждали добре от различни страни.

Изследователите смятат, че е възможно петроглифите да са служили като своеобразна база данни – с помощта на рисунките древните ловци са обменяли информация за поведението на животните.