Лекарство срещу рак удължава живота

Muhammad Mahdi Karim/Wikimedia Commons

В анотацията към лекарствените препарати често се прилага дълъг списък с възможни странични ефекти, но положителните допълнения не се срещат толкова често.

Средството за лечение на рак „Мекинист“ (Траметиниб), разработено от британската компания GlaxoSmithKline, преди няколко години е преминало клинични изпитания и се използва широко за борба с меланома.

Наскоро неочаквано било изяснено, че това лекарство срещу рак удължава живота на плодовите мушици дрозофили, става ясно от статия, публикувана в изданието Cell, и от прес съобщение.

Учените от Лондонския университетски колеж и Института по биология на стареенето „Макс Планк“ са открили, че мушиците, получили доза от лекарството с храната, еквивалентна на дневната норма за хора, живели средно с 8% повече от контролната група. Когато дозата била увеличена няколко пъти, насекомите живели с 12% по-дълго от своите събратя.

Впрочем вниманието към „Мекинист“ от страна на изследователи, заети с въпросите на стареенето, не било случайно. Влизащите в състава му съставки са способни да потиснат работата на биохимичните сигнални пътища, контролирани от т.нар. Ras-белтъци. Те се активизират в моментите, когато клетката трябва да расте и да се размножава, например за да възстанови увредена тъкан.

Биолозите отдавна знаят, че мутациите в гените, свързани с Ras-белтъците, са свързани с развитието на ракови тумори (когато клетките започват да се делят без достатъчно основания). Но освен това учените подозират, че същите белтъци участват в работата на сигналните пътища, свързани с процеса на стареене. Например в една от предишните работи отстраняването на гените Ras при дрожди удължило живота на клетките. Засега обаче подобно нещо не е постигано с клетки на бозайници.

За да се уверят, че контролът над специфичните сигнални пътища влияе върху продължителността на живота на мухите, учените повторили експеримента с генно-модифицираните особи, при които активността на Ras-белтъците не се снижава дори под действието на препарата. Такива мушици, както станало ясно, не се отличавали с „дълголетие“.

Изследователите също установили, че ефектът е най-забележим, ако дрозофилите започнат да получават препарата в млада възраст. Ако курсът на „подмладяване“ започнал на стари години, не се отбелязвало значително удължаване на живота. Сега учените планират да проверят необичайното действие на лекарственото средство на клетките на мишки.

„В момента не знаем каква ще бъде ситуацията с бозайниците – казва ръководителят на новото изследване Линда Патридж (Linda Partridge). Макар че много функции на Ras са сходни при мухите и бозайниците, сигналните пътища при последните са доста по-сложни и имат алтернативни маршрути, в случай че един от клоните им се изключи.“

Това не е първият случай, когато медицински средства са влияли на продължителността на живота при различни организми. Преди учените са успявали да удължат живота на мишки с помощта на потискащия имунната система препарат рапамицин. Средството ибупрофен може не само да премахне главоболието и да успокои болките в ставите, но и да удължи живота на дрожди, червеи и мухи.

Освен това особено внимание се отделя на метаморфин, който се използва за борба с диабета и също може да окаже „подмладяващо“ действие.

Мед&Био