Не, това не са Марсиански форми на живот

Марс, НАСА
Ивайло Красимиров

Учен от Охайо твърди, че е намерил фотографско доказателство за „подобни на насекоми и влечуги“ животни на Марс. Но други изследователи казват, че това не са извънземни форми на живот.

Уилям Ромосър, почетен професор, който е специализиран в арбовирологията (изследване на вируси, предавани от членестоноги) и ентомология в университета в Охайо, е подбрал снимки изпратени от роувърите на НАСА, които според него са доказателство за наличието на живот на Марс. „На Марс е имало и все още има живот“, казва Ромосър в изявление за медиите.

Но доказателствата на професора за този предполагаем марсиански живот идват само от неговата интерпретация на тези фотографии и части от тях. Както той твърди в откритията, представени на 19 ноември на националната среща на Ентомологичното дружество на Америка, изображенията показвали форми на живот, които приличат на влечуги и пчелни насекоми. Според изявлението тези наблюдения са както на вкаменени, така и на живи същества на повърхността на Марс.

Змия или гущер на Марс?

„Има видимо разнообразие между подобните на насекоми марсиански форми на живот, които дори могат да се интерпретират като напреднали групи поради наличието например на крила, възможност за огъване на крилото, за извършване на полет и наличието на различни структурирани елементи на краката, – обяснява Ромосър за предполагаемите форми на живот на Марс“.

Сега, ако наистина сте видели тези изображения или вече сте чели за тях и за това, че някой друг мисли, че те приличат на насекоми и влечуги, може и вие също да помислите, че те приличат на насекоми и влечуги.

Но според Дейвид Мадисън, професор в катедрата по интегративна биология в Орегонския държавен университет, това „доказателство“ вероятно е просто пример за парейдолия, (това е психично явление, породено от неясно, неопределено и лошо разпознаване на обекти.) „Аз лично имам парейдолия по отношение на насекомите, в частност бръмбарите“, казва Мадисън пред Space.com. „Работя над бръмбари от десетилетия; Събрах много хиляди бръмбари от целия свят. С течение на годините вградих в мозъка си система за разпознаване на модели за събиране на бръмбари“.

Въпреки това,“ добави Мадисън, „допускам често фалшивите позитиви – виждам „бръмбари там, където няма такива, което осъзнавам, когато разследвам по-обстойно. Лъжливите положителни резултати обикновено са доста ниски към края на експедицията, тъй като очите и мозъкът ми стават по-тренирани, но въпреки това, при някои обстоятелства този процент на фалшивите позитиви е по-висок, тъй като по естествен начин очите ми не намират истинските бръмбари, а вместо това са привлечени от приличащи на насекоми петна от пейзажа“.

„Не мисля, че на Марс има насекоми. Фотографиите, които са в това съобщение за пресата, което изпратихте, са напълно неубедителни, тъй като попадат в обхвата, очакван в милиони обекти, които не са насекоми, заснети с ниска разделителна способност на Марскейп“, казва Мадисън , „Много по-прилично е да се предположи, че тези петна са просто скали. Както беше казано,“ извънредните твърдения изискват необикновени доказателства „; тези снимки далеч, далеч не са изключителни доказателства.“

Посочването на неясни форми в снимките на НАСА не е най-добрият начин да се правят изводи в търсенето на живот извън Земята.
„Мисля, че наистина е лесно да се намерят форми в изображенията, които да оприличим на това което ни се иска да видим“, казва за Space.com Нина Ланза, планетарен учен от Националната лаборатория в Лос Аламос. „Те са малки клипове с по-големи изображения и няма мащабна лента върху тях … можете да си представите много различни форми там. Това не е добър начин да направите този вид оценка.“

Изследователите продължават задълбочено да проучват марсианския пейзаж, неговата почва, история и атмосфера. И докато учените активно търсят признаци на живот, събирайки данни, които един ден биха могли да послужат като доказателство за минал или настоящ живот на Марс или извън него, досега определено няма конкретни доказателства за каквито и да било форми на живот там.

„Точно така е. Все още не сме успели да намерим каквото и да е, но продължаваме търсим“, каза Ланза. „Ние сме също толкова развълнувани, и ние искаме да направим това откритие! Ще ви кажем, веднага щом намерим живот някъде извън Земята.“

Относно работата на Ромосър и твърдението, че има доказателства за живот на Марс, служители на НАСА отговориха така:
„Общото мнение на голяма част от научната общност е, че настоящите условия на повърхността на Марс не са подходящи за съществуването на течна вода или сложен живот. Като част от целите на астробиологията, една от основните цели на НАСА е търсенето на живот във Вселената и роувърът „Марс 2020“, който стартира идното лято, е следващият етап в проучването на потенциала за наличие на минал живот на Червената планета.

Въпреки че тепърва ще откриваме признаци на извънземен живот, НАСА изследва Слънчевата система и извън нея, за да помогне да се отговори на фундаментални въпроси, включително дали сме сами във Вселената. Чрез проучване на водата на Марс, проучване на обещаващи океански светове, като Енцелад, Европа и Титан, търсим биосигнатури в атмосферата на планети извън нашата Слънчева система, а научните мисии на НАСА работят заедно с цел да открият безпогрешни признаци и доказателства за живот отвъд Земята. „

За учени като Ланза и Мадисън фактът, че това твърдение не е наистина „доказателство“ за живота на Марс, е очевиден. Но за нетренираното око, за човека, който може да има време само да прегледа заглавието в дома си или докато пътува, прекалените претенции като тези за живот на Марс, могат да бъдат вредни.
„Когато имаме такъв тип сензационни заглавия, наистина е трудно за обществото да разбере дали това е вярно или не“, каза Ланза. „Изглежда легитимно, идва от Университета в Охайо, това е сериозна институция. Но… когато всъщност намерим нещо на Марс или извън него, ако го направим, ще има по-малко въздействие… хората ще продължават да се чудят дали е вярно и дали вече сме открили живот на Марс. „