Създадоха директна мозъчна мрежа между трима души

клетките слушат
Ивайло Красимиров

Вече има предишни експерименти в директната комуникация между мозък и мозък, но сега вече става въпрос за създаване на пълноправна мозъчна мрежа.

Изследователите са разработили мозъчна мрежа формирана от трима души, която позволява на участниците да изпращат мисли един на друг – в този случай да играят игра подобна на „Тетрис“.

Мрежата се основава на комбинация от електроенцефалограми за записване на електрическа активност и магнитна стимулация за изпращане на информация. Само едно лице е можело едновременно да изпраща и получава данни, но не е можело да вижда целия екран – това са можели да правят двама души, които са изпращали мисли към приемника. Двамата са издавали команди за завъртане на блок от играта, като съсредоточат вниманието си върху светодиодите, които мигат на различни честоти, модифицирайки техните мозъчни сигнали. Приемникът не само е знаел дали да смени блока, но е можел дори да определи дали един от подателите играе триково.

Това не е телепатия от какъвто и да е вид. Тя изисква външна намеса и може да изпраща само ограничен обем данни.

Учените уверяват, че технологията може да се увеличи до много по-голям брой хора и предполагат, че в крайна сметка биха могли да предадат значително по-сложни мисли в групите.

Тази технология за изпращане и приемане на мисли може лесно да създаде различни обърквания (да не говорим за възможните сериозни проблеми с неприкосновеността на личния живот), но в същото време би могла да бъде полезна при различни ситуации на комуникация и да помогне на учените да научат повече за вътрешното функциониране на мозъка.

Публикувано в изданието Medicine.